ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم ویدئو | علوی مقدم: ساماندهی ورزش مشهد، مطالبه مردمی و اقدام بزرگ شورای ششم بود
سرخط خبرها

آمریکا: ایران تا بازگشت به برجام راه طولانی در پیش دارد

  • کد خبر: ۱۸۶۹۳۶
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۳
  • ۶
آمریکا: ایران تا بازگشت به برجام راه طولانی در پیش دارد
متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه دیپلماسی بهترین روش در قبال برنامه هسته ای ایران است، با توسل به جلوگیری جمهوری اسلامی ایران از حضور برخی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام مدعی شد: "ایران تا بازگشت مجدد به برجام راه طولانی در پیش دارد".

به گزارش شهرآرانیوز،  متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این مطلب را روز دوشنبه به وقت محلی برابر با دهم مهرماه در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ناصر کنعانی همتای ایرانی خود مبنی بر اینکه که به روند مذاکرات برای بازگشت مسؤولانه همه طرف‌ها به برجام پایبند هستیم، بیان کرد که خبرنگار از او پرسید که با دیپلماسی دولت بایدن، آیا هدف احیای برجام است؟

میلر درحالیکه دولت دموکرات جو بایدن در پی توافق تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن و آزادسازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به شدت تحت فشار مخالفان و جمهوریخواهان است، پاسخ داد: ما همچنان اعتقاد داریم که دیپلماسی بهترین روش برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران است. ما همچنان از تهران می‌خواهیم گام‌های بیشتری برای کاهش تنش انجام دهد. ما فکر می‌کنیم با توجه به اخراج بازرسان آژانس اتمی، ایران تا بازگشت مجدد به برجام راه طولانی در پیش دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال ادامه داد: سیاست ما تغییر نکرده است. آمریکا متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. ما هنوز شاهد گام‌های ایران برای کاهش تنش‌ها نبوده ایم.

اکنون که بیش از یک سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، دولت دموکرات بایدن که محبوبیتش براساس نظرسنجی‌ها همچنان در حال کاهش است، در جستجوی راه‌هایی برای خروج از بن‌بست‌های خودساخته در عرصه سیاست خارجی واشنگتن است تا شانس پیروزی حزب خود را افرایش دهد.

دولت دموکرات کنونی آمریکا برای خروج از بن‌بست‌ها در عرصه سیاست خارجی، رویکرد "دیپلماسی، فشار و بازدارندگی" را در دستور کار قرار داده تا تنش‌های موجود و احتمالی را در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر ۲۰۲۴ به زعم خودش"کنترل" کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ۲۴ مرداد ماه امسال در جمع خبرنگاران، رویکرد کلی واشنگتن را در قبال ایران "دیپلماسی، فشار و بازدارندگی" اعلام کرد، اما منابع دیپلماتیک غربی ادعا می‌کنند که کاخ سفید در تلاش است "تاکتیک کنترل تنش‌ها" را تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ به دلیل منافع و نیاز خود هم در قبال ایران و هم منطقه اجرا کند. به گفته آنها، کاخ سفید در این راستا برای تامین منافع و نیاز‌های حزب دموکرات می‌کوشد اقدامات و توافقات محدودی داشته باشد تا جایگاه دموکرات‌ها را در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو در مقابل جمهوری خواهان تحکیم بخشد.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش بیان نشود، درباره این رویکرد دولت آمریکا تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ گفت: به نظر می‌رسد دولت بایدن در فرصت یکساله پیش رو، به دنبال ایجاد بحران جدیدی نیست بلکه در پی "کنترل" تنش‌های فعلی با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها و ابزار‌های سیاسی موجود است تا هم به منافع مدنظر دست یابد و هم بخشی از شعار‌های انتخاباتی دوره نخست ریاست جمهوری خود را تحقق بخشد.

این دیپلمات غربی در عین حال تصریح کرد: البته دولت آمریکا در این فرصت یکساله به دنبال حل "واقعی" مسائل و حتی "توافق‌های بزرگ" نیست، زیرا عملا امکان آن وجود ندارد بلکه صرفا در پی «اقدامات مقطعی و تاکتیکی» در قالب توافق‌های "محدود" است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه  شهریور ماه پیش از شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نشستی با حضور  جمعی از استادان رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها در  مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه  با تشریح رویکرد کلی دولت سیزدهم در مواجهه با تحریم‌ها مبنی بر تلاش برای بی اثرسازی تحریم‌ها از یک سو، و در عین حال باز نگاه داشتن پنجره مذاکرات برای لغو تحریم‌ها از سوی دیگر اعلام کرد: ما امروز در نقطه توافق موقت قرار نداریم و آنچه اتفاق افتاده، بازپس گیری عزتمندانه دارایی‌های ملت ایران در دو نوبت، از انگستان و کره جنوبی بوده است.

وزیر خارجه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با حفظ خطوط قرمز، برای احقاق حقوق حقه ملت ایران و لغو تحریم‌ها بر مبنای سند سپتامبر مذاکره کند، اما به آن اکتفا نکرده و همزمان به صورت جدی بی اثر کردن تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام، بعد از ماه‌ها گفتگو‌های فشرده دیپلماتیک به دلیل عوامل مختلفی از جمله تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده  و دولت بایدن با وجود ادعای دیپلماسی، تاکنون اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران نداشته است.

منبع: ایرنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
0
آمریکا: ایران تا بازگشت به برجام راه طولانی در پیش دارد
و این در حالی است که آمریکا جنایتکار در سال 97 به صورت غیر قانونی از برجام خارج شده است، نه ایران
آمریکا جنایتکار در مورد هسته ای و برجام متهم است، نه مدعی
آمریکا جنایتکار در سال 97 با خروج غیر قانونی از برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
0
آمریکا : به بازگشت به برجام فکر نمی کنیم
وزارت خارجه آمریکا: به بازگشت به توافق هسته‌ای فکر نمی‌کنیم
بابائی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
0
آزمایش موشک قاره پیمای آمریکا نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل محسوب می شود.
بابائی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
0
فشار قانونگذاران آمریکایی به تروئیکای اروپایی برای اقدام علیه ایران همان نتیجه مذاکره، توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین، قطر و عمان بوده است.
بابائی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
0
حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه حلب سوریه 100 درصد فقط با دستور مستقیم آمریکا صورت می گیرد. اسرائیل جنایتکار به همراه آمریکا جنایتکار همچنان تهدیدی برای سوریه است.
اسرائیل جنایتکار از سال 2011 تاکنون با چراغ سبز آمریکا جنایتکار تروریست های داعش و سایر گروه های تروریستی را وارد سوریه و عراق می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
بابائی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
0
ارتش آمریکا ۹۵ تانکر نفت سوریه را به سرقت برد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->